Minipennor

Sist jag träffade min diabetessjuksköterska berättade hon för mig om några nya engångspennor som kommit ut på marknaden. Och de är verkligen engångspennor. De är mycket små och smidiga så man kan lätt "smussla" med dem om man inte vill visa att man tar sina sprutor i offentliga miljöer. I de sprtuor som jag fick utskrivna får det plats 10 enheter. Man fyller alltså upp en liten spruta med så många enheter som man brukar ta till maten och så kan man ha med sig dem på dagen. Helt perfekt!

Ett minus är att det är svårt att se exatkta enheter på minisprutorna, om jag till exempel har fyllt upp den med 6 enheter med bara behöver 5 enheter kan det vara svårt att få i sig den exakta mängden. En vanlig penna skjuter ju alltid in inställda enheter, minipennorna kan endast spruta in hela dosen du laddat med för att få i de exakta enheterna.

Jag tycker att det låter väldigt spännande i alla fall! Lite knepigt men efter några dagar borde man ha fått in snitsen. Det är kul att se att det händer så mycket inom diabetesmarknaden. Och jag kan faktiskt berätta att dessa minisprutor används inom sjukvården så det känns kul att vi "patienter" också får tillgång till dem.


Kartongen är fylld med massa minisprutor.


Så här ser minipennorna ut. Går att använda en gång.


Så här ser fodralen ut.

Kommentera här: