Ketoner

Nu ska ni får höra vad som hände igår... Som jag skrev så låg jag lite högt på eftermiddagen och blev lite fundersam, så jag testade ketoner och då låg det på 1,5! HJÄLP! Jag blev jätterädd och nervös, har ju aldrig haft ketoner innan förutom när jag insjuknade. Jag försökte att få tag på min diabetesmottagning men de hade stängt för dagen så då ringde jag och rådgjorde med två av mina kompisar som också har pump. Vi pratade mycket om vad som kunnat orsaka detta och analyserade fram och tillbaka. Tillslut bestämde jag att jag skulle byta ut allt, så jag bytte insulin, nålar, infusionssett, stickställe ja allt. Och kan ni tänka er, bara efter 30 min hade ketonerna sjunkit till 1,3 sedan 0,6 och på kvällen 0,3 och jag kunde andas ut...
 
Jag blev riktigt stressad när jag såg att jag hade ketoner och i den broschyr som jag fått av sjukhuset så stod det att om man hade 1,5 i ketoner och över samt ett blodsocker på 17,0 mmol/l så skulle man kontakta sjukvården. Det är läskigt att det kan gå så snabbt med ketoner, och utan att jag märkte det. Jag kände inte ens av mitt höga blodsocker! Jag misstänker att det var insulinet som var dåligt, eller är nästan helt säker på det.
 
Vilken tur att jag var hemma när det hände i alla fall. Det är ju inte så att jag går omkring med extra insulin, infusionssett och ampuller i väskan. Så om detta skulle hände när jag är ute någonstans så blir det raka vägen hem. Jag antar att det är det som är nacktdelen med pump. Men jag har inte blivit avskräckt av händelsen utan det känna fortfarande väldigt bra med pumpen!
 
Vill ni läsa om ketoner kan ni göra det här, här och här.
 
En ketons uppbyggnad. Bildkälla.
1 Julia:

skriven

Tyvärr är det de kman måste göra om man har pump, ha med sig extra insulin, ampuller och nålar, alltid. Bara så du vet

Svar: Jo, jag har förstått att man måste ha med sig lite extra. Som tur är studerar jag till sjuksköterska och befinner mig för det mesta på samma sjukhus som min diabetesmottagning så om det skulle hända något där så har jag nära till hjälp :)
NoraGyll

2 Sanna:

skriven

just därför man måste ha kvar sina pennor och ha med dem när man åker bort en längre tid!

3 Anonym:

skriven

Ojdå, vad olyckligt att reservoar och nål krånglade för dig såhär i början. Hoppas du inte blir pump-avskräckt. Detta händer mig också men väldigt sällan måste jag säga. Ett tips kan vara att alltid ha med en minispruta (jag har engångs som rymmer 10 enheter som är riktigt små) och en ampull insulin med i blodsockermätarfodralet. Jag har också alltid med en extra nål i fall att den jag har i magen skulle ryckas ut. :)

4 camilla:

skriven

Jag har allitd med mig en extra väska med tillbehör till pumpen plus insulinpenna. Jag tror verkligen inte att insulinet var gammalt.. Det låter rimligare att det var fel på slang, eller nålen in i huden som vikt sig.. Så är det alltid för mig när pumpkrångel uppstår...

Svar: Hej!
Tack för tipset! Tyvärr så tror jag fakiskt att det var insulinet som var dåligt för den ampullen jag tog med hade varit öppnad ett tag och varit med och rest lite så... Klantigt men jag trodde att det skulle vara ok. Men det kan ju ha varit något annat också...Svårt att veta exakt.
NoraGyll

5 Michaela:

skriven

Hej!
Olyckligt att det skulle hända, men bra att du klurade ut det. Mig har det hänt ofta! Tills jag upptäckte att de nålar jag använde inte funkade på mig, de bara vek sig i huden. Nu har jag en stålkanyl som funkar perfekt! Finns även andra utan stålkanyl som funkar mycket bättre än vissa så bara att prova sig fram bland nåldjungeln =) Mvh// Michaela

Kommentera här: