BLÄ

Sitter hemma i soffan och mina ögonlock orkar knappt hålla sig uppe, törsten är enorm och illamåendet, vi ska inte ens prata om det. Gissa hur mitt blodsocker ligger!? Jag är inte hungrig heller men för att få ett bra blodsocker gäller det för mig att äta regelbundet så jag får i mig insulin regelbundet eftersom jag har pennor...

Det står i alla fall en god fisksoppa och kokar på spisen så jag hoppas att jag får lite aptit snart. Jag har redan tagit en skvätt extra insulin så jag hoppas att jag snart kommer ner i en normal nivå. Högt blodsocker retar mig otroligt mycket, det förstör onödigt mycket och hela eftermiddagen har jag varit trött och inte orkat plugga. Jag kan förstå att de som har diabetes har rätt till 50% mer tid till tentor i skolan. Ett lågt värde är lättare att få till en normal nivår för mig, det går snabbare, bara att äta något men ett högt värde... Det är mer krångligt och tar längre tid att få till en bra nivå.

Mina bästa tips vid högt blodsocker:
  • Försök att ta reda på vad som orsakar det höga värdet, infektion, stress eller liknande?
  • Drick mycket vatten.
  • Vila.
  • Ta extra insulin i små doser successivt för att inte råka bli för låg.
  • Ät som vanligt för att få in rutin.
  • Ta en promenad ute för att varva ner och få frisk luft.

 

Tummen ner för högt blodsocker!

 

Tummen upp för bra blodsocker!

1 Vivi:

skriven

Stackare, ta hand om dig, du ska se att du får ordning på sockret med din kämparglöd!

2 Rebecca:

skriven

Aj då, usch! Högt blodsocker är inte kul. Förstör bara... Jag blir också extremt trött när jag är hög. Inte bra på t.ex föreläsningar eller lektioner. Haha, det har faktiskt hänt att jag somnat (läraren i fråga blev inte så glad på mig, även efter att jag förklarat varför). Egentligen stämmer alla symptom du beskriver in när jag är hög.

Det allra bästa är sedan när man kommer ner på normal nivå, då blir man både lättad, glad och mår BETYDLIGT mycket bättre!

3 Geo:

skriven

Det gäller även att det insulin man använder inte är för gammalt. Då funkar det inte lika bra. Byt hellre ut insulinet en gång för mycket än för lite. Hur det är med pump vet jag inte.

Kommentera här: