Pizza

Jag lever efter den filosofin att min diabetes inte ska hindra mig från något i livet. Jag vill kunna leva som alla andra och ser inte min diabetes som ett hinder. Självklart kan diabetes begränsa mig i livet och det är helt naturligt men jag vill inte aktiv undvika saker för att jag är rädd att sabba blodsockret.

Det finns massa åsikter och fördomar om vad man ska och inte ska äta när man har diabetes och jag har testat lite olika varianter. Nu vet jag vad jag själv mår bäst av och jag tycker att ni också ska testa lite olika kostinriktnigar för att lära er vad er kropp mår bra av och hur erat blodsocker påverkas.

Pizza är väl den klassiska du-får-absolut-inte-äta om du har diabetes. Visst kan jag hålla med om att köpa pizza inte är det bästa för blodsockret men om inte det funkar så hitta en annan väg. Gör hemmagjord pizza istället! Mycket roligare och godare och framförallt nyttigare. Om man gör egen deg kan man ha koll på hur mycket mjöl man har i, om man gör egen tomatsås kan man använda sig av mindre socker än vad det är i färdiga tomatsåserna som man köper. Istället för att ha lite fyllning på pizzan så det blir en bit med mycket deg så ös på med god fyllning! Jag gjorde egen pizza igår som blev jättegod. På pizzan hade jag tomatsås, champinjoner, salami, mozarella, tomat och basilika. Och så gjorde jag en stor sallad till och gissa vad - det var inget problem med blodsockret!

Det jag vill säga är att låt inte diabetes hindra er, den kan begränsa er men hitta då en ny och annan väg mot ditt mål!

Gott med pizza!

1 Vivi:

skriven

Ser ju supergott ut!

2 Anna S:

skriven

Ser jättegott ut! Jag tänker att jag kan äta det mesta men inte jämt och inte hur mycket som helst. Pizza, kebab och dylikt är inga problem om jag tar rätt mängd insulin till.



Hemmagjord pizza är godast tycker jag.

3 Göran:

skriven

Det är väl bara att öka dosen insulin så spelar det ingen roll om man käkar en pizza då och då.

4 Pia:

skriven

Hemmagjord pizza funkar jättebra för sonen Pontus. Vi tar lite mindre ost och det bästa är väl att äta pizza till lunch så att man inte går och lägger sig med en klump i magen... Pizza tar ju ett tag innan den ger sig till "känna"...

Kommentera här: