Aladdin

Äntligen börjar min semester! Jag har jobbat i 5 veckor nu men tiden har bara flugit förbi. Tänk att sommaren kan gå så snabbt!
 
Idag hade vi fredagsfika på jobbet och jag fick som ofta höra en kommentar "Nora, kan du fika?". Kommentaren var mer nyfiken är dömande så jag berättade glatt att det går bra för mig att äta något sött ibland och att det jag behöver göra då är att ta lite extra insulin. Det är trist att diabetes typ 1 fortfarande missuppfattas av många och speciellt inom vården. Men jag berättar gärna och förklarar för dem som är nyfikna :) De flesta brukar bli förvånade över att den som har diabetes typ 1 kan leva ett näst intill normalt liv. Det gör mig väldigt glad när någon som har en fördom frågar mig så jag kan få förklara hur det egentligen ligger till.
 
Något som jag blev jätteglad för var en avslutningspresent som jag fick, en Aladdin chokladask. Jag blev helt överlycklig, för det första för att jag ÄLSKAR choklad och för de andra att de inte behandlade mig annorlunda för att jag har diabetes. Det lönar sig att berätta om typ 1!
 
 
1 Vivi:

skriven

Hur visste du att sjuksköterska var det rätta att bli för dig? Kännde du dig inte nervös för att arbeta obekväma arbetstider?
Det är bla sådana tankar som obekväm arbetstid som fått mig att tveka. :-(

Svar: Hej!
Jag bestämde mig redan när jag var 15 år att jag ville jobba inom vården och har inte tvekat en sekund på att sjuksköterska inte är rätt för mig.

När det gäller obekväma arbetstider så är det mest om man jobbar på sjukhus men det finns massor av andra ställen man kan jobba på och slippa de tiderna. Exempelvis vårdcentral, företag, skolor, forskning, eget företag och massa mer! Sjuksköterska är mycket mer än att bara jobba på sjukhus :)
NoraGyll

Kommentera här: