Gemenskap

Nu sitter jag på bussen på väg hem från jobbet. Trots en hektisk och stressig dag ligger blodsockret helt okej (11mmol/l). Jag upptäckte idag att en av mina kolleger också har typ 1 diabetes och ni kan bara gissa hur snacket gick sen. Det är verkligen något alldeles speciellt att prata med någon annan som lever med typ 1. Jag gillar att prata om min diabetes och jag tycker att det är lika roligt att höra av andra hur de har det. Det är nog därför jag älskar att blogga om mitt liv med diabetes och gillar att läsa era kommentarer!
1 Julia:

skriven

Jag älskar din blogg! Den ger mig tips och stöd! Skulle verkligen vela att du svarade på dennna fråga, skulle vara jättebra för mig då :)

Jag är fjorton och har haft diabetes några år. Har haft pump i snart tre år och nu är det dags för mig att få en ny pump, men jag har funderat massor och har bestämt mig för att börja med pennor igen. Jag tycker inte att jag skäms över min sjukdom, har absoulut inget problem att ta insulin eller kolla blodsocker inför folk med pennor till skillnad från pumpen. Är väldigt less på att ha något hängades runt min kropp hela tiden och känner mig som en vanlig människa utan!

Har iaf nyss tagit bort pumpen och ska träffa min sköterska och läkare om några veckor.. Det jag tänkte, är typ.. har du några speciella tips när man ska använda pennor? Av dina erfarenheter osv, tycker du att det tex är lättare att få lågt? Vet inte om det var så mycket till fråga egentligen, men det jag egentligen skulle vilja var.. att du gav lite tips från DINA erfarenheter av pennor! Skulle var a jättekul :)

Svar: Hej Julia!
Jag har haft pennor sedan jag dubuterade 2007. Trivs bra med dem eftersom det ger en viss frihetskänsla! Jag känner mig som Nora när jag har mina pennor och inte som Nora + pump.

Det som jag kan uppleva negativt är att jag lätt kan få blåmärken på magen av sticken. Förut tog jag min lantusdos en gång per dygn och då låg mitt blodsocker väldigt lågt under natten och sedan högt på kvällen. Nu har jag delat upp min lantusdos så jag tar hälften på morgonen och hälften på kvällen och det fungerar jättebra! Har fått mycket jämnare blodsocker efter uppdelningen.

Det jag kan tänka mig som skiljer pennor från pump är att den som har pennor kan bli lite latare med att ta insulin, tänka "det är bara ett äpple, jag tar lite extra insulin sen när jag äter lunch", så har det i alla fall blvit för mig. Viket kan resultera i onödigt höga blodsockervärden. Något som däremot är positivt är att man alltid ser att mn får i sig insulinet, vilket kanske inte alltid går med pump (om det strular, stopp i slangen osv).

Hoppas att du fick lite svar på dina funderingar. Fråga gärna igen om det är något mer du undrar över :)
NoraGyll

Kommentera här: