Lärdom

I tisdags kväll hade jag ett blodsocker på 6,6 mmol/l innan jag gick och la mig. Jag tänkte att det var ett bra värde och att jag inte ville äta något "bara för att säkra upp". Så jag åt inget extra och blev självklart låg under natten och vaknade med en huvudvärk och ett lågt blodsocker. Typiskt!

I går var det samma senario under kvällen, jag hade ett blodsocker på 6,9 mmol/l innan jag skulle lägga mig men då åt jag en banan. I morse vaknade jag på 9,8 mmol/l så det var inte ett jättebra värde men ändå helt okej! Så jag lärde mig något av mitt misstag, för mig är det bättre att äta något litet innan jag går och lägger mig så jag slipper bli låg under natten.

Hur brukar ni göra?

1 Lina:

skriven

Jag brukar äta något litet om jag ligger under 7 vid läggdags..

Det jag tycker är märkligt är att man kan vakna på 7 vare sig man lägger sig på 13 eller 7...man undrar ju vad det är som händer i kroppen där under natten...

2 Malin:

skriven

Åh vad skönt att höra att det finns flera med samma problem! Jag tycker att det där är så jobbigt. Men om det bara är så någon kväll brukar jag äta en frukt (då kan ibland äpple vara bättre som inte är lika sött som banan men ändå höjer det lite). Men om det blir så flera nätter i rad brukar jag få sänka min lantusdos som jag tar kl 19 varje dag och då brukar det bli bra :) jag vill ju kunna lägga mig med ett bra blodsockervärde. Men det spelar ju så stor roll vad man har gjort innan eller hur man har ätit. Om jag t ex har tränat så vet jag att kroppen bränner mer efteråt och då håller det inte att lägga sig med typ 6 eller om det var ett tag sen man åt. Men om jag har ätit kvällsmat någon timme innan och inte gjort någon d

3 Heidi:

skriven

Hvis jeg føler jeg er litt for lav i blodsukker til å kunne legge meg trygt pleier jeg å spise en eller to druesukker :-) Det pleier å funke fint for meg! En banan har jo ganske mye karbohydrater, så jeg har funnet ut at det er for mye for meg, og at jeg da må sette insulin for ikke å bli høy.

4 Moa:

skriven

Jag håller absolut med dig, för tillfället äter jag ofta en halv banan innan jag går och lägger mig (den andra halvan åker in i kylskåpet och tas fram till frukosten dagen därpå). Lagom mycket för att hålla blodsockret stabilt under natten!

5 Julia:

skriven

Ät lite och ta lite insulin till exempel, brukar funka för mig :)

Kommentera här: