Medlemsträff

Nu sitter jag på tåget på väg hem ifrån en medlemsträff som Hufvudstadens diabetesförening anordnade tillsammans med Bayer. På träffen föreläste Bayer om CGM och olika forskningar kring kontinuerlig glucosmätning. Alla studier visar att de personer som använder CGM sänker sitt HbA1c. Det tycker jag är nog med bevis för att landstinget ska göra en upphandling av CGM så att vi som har diabetes får tillgång till dessa. Det är så otroligt frustrerande att det finns hjälpmedel som vi inte får ta del av. Eller vi får ta del av CGM om vi betalar för det själva. Jag och min diabetessjuksköterska räknade ut att en sensor (CGM-mätare), skulle kosta cirka 500kr per månad för mig. Alltså 6000kr per år, ganska dyrt tycker jag. Det borde vara en självklarhet att vi får en CGM om blodsockret kan ligga bättre med en sån mätare och då också förebygga olika följdsjukdomar. Det gäller att påverka och kämpa så att vi får CGM! Diabetesförbundet är en stark medlemsförening och genom dem kanske man kan påverka upphandlingarna. Annars så funderar jag på att köpa en sensor, även om det är dyrt. Men jag vill att min diabetes ska må bra och en sensor vore i så fall en god investering. 




1 Anonym:

skriven

Hej, har sensor och ja det är dyrt, men var för mig ett måste kände jag och min familj.
Tyvärr kan jag säga att 6000 om året inte räcker om du betalar den själv.
Snarare 12000 kr...

2 Anonym:

skriven

Dvs det är inte bara sensorn som kostar utan sedan tillkommer nålarna.

Kommentera här: