Valborg

Valborg idag! Vad ska ni hitta på? Gå och se någon brasa? Grilla? Festa? Vara med familjen? Själv ska jag grilla med några kompisar. Jag vet att många av er kanske kommer att dricka alkohol ikväll och det är inte alltid så lätt i kombination med diabetes. Jag tycker inte att ni ska dricka alkohol om ni är under 18 år men eftersom många ändå gör det tänkte jag komma med lite tips. 
 
Tips nummer 1; undvik alkohol i stora mängder.
Tips nummer 2; se till att äta ordentligt under dagen om du ska dricka alkohol på kvällen.
Tips nummer 3; drick gärna alkohol tillsammans med mat.
Tips nummer 4; drick var annan vatten.
Tips nummer 5; undvik söta drinkar och cider som höjer blodsockret snabbt. 
Tips nummer 6; se till att någon i din närhet vet om att du har diabetes och kan hjälpa dig om något händer.
Tips nummer 7; ha alltid med dig dextrosol eller något annat som höjer blodsockret snabbt om du är låg. 
Tips nummer 8; ät ALLT ID något innan du går och lägger dig, om du behöver så ställ gärna klockan på natten och kolla ditt blodsocker. Risken att bli låg vid intag av alkohol är stor! 
 
Lättast är förstås att helt avstå från alkohol men annars handlar det om att dricka med ansvar! Jag tror att det var senast förra året som en kille med typ 1 diabetes avled i en fyllecell, polisen trodde att han var full men hade symtom för lågt blodsocker. Diabetesförbundet hat gjort en stor satsning på att informera polisen om diabetes och alkohol. Så förhoppningsvis vet polisen bättre idag. 
 
Hur som helst, jag hoppas att ni får en bra kväll! Och att ni tar det lugnt med alkoholen :) 
 
 

Kommentera här: