Läkarbesök

Nu håller jag på att förbereda mig för mitt läkarbesök. Jag måste fylla i en lapp innan där jag skriver saker jag vill ta upp under besöket och fyller i en blodsockerkurva.  Jag tycker att det är ganska larvigt att behöva fylla i alla sina värden för 4 dagar. För det första så kommer läkaren bara kolla på siffrorna då men kanske inte höra hur jag mår egentligen. Siffror är inte alltid ett bevis på hälsa. För det andra så laddar jag alltid över alla mina värden från blodsockermätaren innan besöken så då kan de se allt på datorn. Men men... Jag ska ju få en ny läkare nu och jag hoppa verkligen att hen är bra! Lite nervöst är det ändå.  
 
Tänk att man bara har ett läkarbesök per år i cirka 40 minuter men man lever med sjukdomen varje dag, alltid.  Då tycker jag att ett läkarbesök per år är lite snålt! Jag tycker också att alla med diabetes, både typ 1 och typ 2, borde få utbildning varje år! Sedan jag fick diabetes typ 1 har utvecklingen gått snabbt framåt, nu finns sensorer, datorprogram och till och med en ögonlins som mäter blodsockret. Jag är en aktiv och nyfiken person som försöker hålla mig uppdaterad på det senaste inom diabetes men tänk alla som inte gör det och bara har den informationen som de fick när de fick sin diagnos. Hemskt! Det finns mycket som skulle kunna vara bättre med diabetesvården! 
 
Detta papper måste jag fylla i innan mitt besök.  
1 Anonym:

skriven

Håller med. Jag visste själv ingenting om ketoner förens förra året och jag är trots allt 20! Brukar ha läkartid 2gg per år och ssk lite mer. Tycker man borde ha läkartid typ 3-4ggr/år istället. :)



Valde du själv att byta läkare eller fick du bara en ny?

Svar: Jag vet faktiskt inte om jag hat bytt läkare helt för jag bokade om min tid så det kanske är så att min vanliga läkare är på semester. Visst helt enkelt se nästa år :)
NoraGyll

2 lena:

skriven

Hej, ja det hade varit så bra om det fanns en heldag med olika föreläsare som berättar om det senaste och om forskningen, varje år. Vet du om det ens har funnits sån tillfälle tidigare? Tillsvidare får man nöja sig med olika diabetes hemsidor och din blogg! 😊 Tack för att du tar dig tid och skriver den!

Svar: Visst vore det bra med mer utbildning! Jag vet att mitt sjukhus har olika föreläsningar varje år men aldrig en hel utbildningsdag. Något som vi patienter kanske borde fråga efter så att vi pushar vården lite.
NoraGyll

Kommentera här: