En ledig helg

Åh, vad härligt det är att vara ledig en hel helg! Tog en ordentlig sovmorgon imorse men vaknade upp och tänkte "shit, nu har jag missat min lantustid". Men det gick bra och blodsockret låg på 6 mmol/l när jag vaknade. I början var jag jättenoga med att ta Lantus exakt samma tid varje dag men jag har märkt att för mig går det bra att skjuta på det någon timme. Det har gjort att jag blivit mindre stressad när det gäller insulinet. Men att höja lantusdosen var bra för nu har blodsockret legat stabilt under dagarna och även under natten. Jag har förresten fått min nya pump skickad till mig nu, bara för mig att hämta ut på posten men jag kommer nog köra med pennor någon vecka till innan jag kör igång med pumpen igen. Jag tycker att jag har känt mina höga och låga värden tydligare sedan jag bytte till pennorna, vilket är väldigt skönt! Jag undrar om det beror på att jag har Lantus igen?

Idag har jag varit och ätit lunch med en kompis och tagit en lång promenad på Söder. Så skönt med sol!





1 Linn:

skriven

Hej!
Jag är 18 år, ska alltså rösta för första gången i höst och försöker sätta mig in i vad de olika partierna står för! Hursomhelst, en del av det som väger in när jag, som diabetiker, ska välja är ju sjukvård och framförallt diabetesvård och allt som rör det. Kan vara en mycket svår fråga för dig att svara på, men jag undrar om du (som representant för tex. ung diabetes) har någon uppfattning om det finns några stora skillnader mellan riksdags-partierna vad gäller t.ex gratis/subventionerade hjälpmedel o.s.v? Om inte du har något bra svar, har du förslag på någon annan jag kan fråga? :)

Svar: Hej!
Tyvärr har jag inget bra svar till dig. Men du kan maila [email protected] som sitter med i vårat ungdomsråd och som har intresse för politik.
Lycka till!
NoraGyll

2 Emilia:

skriven

Hej nora! Har precis bytt till pennor från pump och känner mig förvirrad, var 2år sen jag hade pennor nu så man har glömt mkt.

Tar du en lantusdos/dag eller splittar du på 2?
Hur gör du innan träning? Äter du alltid innan eller under? Man kan ju inte sänka/stänga av basala som med pump :p
Ha det bra! Kram

Svar: Hej!
Jag delar upp min lantusdos på två tillfällen, på morgonen tar jag en lite större dos och på kvällen en lite mindre. För mig fungerar det bra att träna på dagarna utan att justera något med insulinet men jag brukar ta mindre lantus än vanligt på kvällen när jag har tränat sent, annars blir jag låg på natten. Jag försöker att äta antingen mellis eller middag innan träningen och alltid något efter :)
Lycka till!
NoraGyll

3 lena:

skriven

Hej, länge sen man hörde nåt från dig. Hoppas allt är bra med dig.

4 Vivianne:

skriven

Hej Nora, saknar ditt bloggande.

5 Lollo :

skriven

Har du slutat blogga? Hoppas du mår bra!? Med vänlig hälsning, Lollo

Kommentera här: