Tjejmiddag

Hej alla! Hur mår ni idag? Jag är lite seg efter dagens träning.  Jag följde med min mamma och körde bodypump,  roligt men sjukt jobbigt! Speciellt eftersom jag redan har träningsvärk från boxen jag körde i torsdags. Men idag gick det mycket bättre med blodsockret efter träningen, så på det sättet mår jag bättre idag :) Nu håller jag på att förbereda för middag, några kompisar kommer över så ska vi grilla och dricka vin. Med dem kan jag alltid vara trygg med min diabetes eftersom de också är sjuksköterskor och kan massa om just min diabetes. Jag har sån tur som har fina vänner som bryr sig om min diabetes.  
 
 

Tjejmiddag

Hej alla! Hur mår ni idag? Jag är lite seg efter dagens träning.  Jag följde men min mamma och körde bodypump,  roligt men sjukt jobbigt! Speciellt eftersom jag redan ha träningsvärk från boxen jag körde i torsdags. Men idag gick det mycket bättre med blodsockret efter träningen, så på det sättet mår jag bättre idag :) Nu håller jag på att förbereda för middag, några kompisar kommer över så ska vi grilla och dricka vin. Med dem kan jag alltid vara trygg med min diabetes eftersom de också är sjuksköterskor och kan massa om just min diabetes. Jag har sån tur som har fina vänner som bryr sig om min diabetes.  
 
 

Dagens

Det här med träning och diabetes hörni, det är inte alltid så lätt. Om man är hög innan man ska träna så får man skippa träningen, om man är låg innan träningen så får man proppa i sig massa mat. Och under träningen, ja då kan blodsockret bli lite hur som helst, långt, högt eller svängande. Efter träningen, ja det vanligaste är att jag blir låg men med träning med mycket styrka eller något som frisätter mycket adrenalin så blir jag hög istället. Det är ett evigt pusslande! Men jag brukar försöka att ligga så bra som möjligt i blodsocker innan träningen och gärna lite högre mellan 8-10 mmol/l ungefär. Under täningen kopplar jag loss pumpen och sätter på den direkt efter passet. Om jag då ligger lite högt så tar jag extra insulin. Dextrosol är alltid med under träningen så jag snabbt kan få upp sockret om jag blir låg. Annars kan det vara bra med sportdryck, russin eller annan torkad frukt eller söt dryck. Idag hade jag en bra blodsockerkurva innan och efter träningen, tills några timmar efter träningen då jag låg högt istället. Typiskt, så då fick jag justera med extra insulin. Blodsockert hittils idag har legat så här; 
 
10:10 - 4,1 mmol/l (innan frukost)
10:58 - 8,5 mmol/l (efter frukost och innan träning)
12:13 - 9,5 mmol/ (efter träning)
14:41 - 19,9 mmol/l (ingen förklaring till detta)
15:35 - 12,4 mmol/l (äntligen på väg ner) 
17:12 - 9,5 mmol/l (stabilt innan middag)
 
Idag tränade jag spinning. Svettigt! Med på cykeln hade jag blodsockermätare, dextro och vatten.