Ett steg närmare

Idag har jag påbörjat min utbildning för att bli sjuksköterska och vilken känsla det är! Att gå på universitet är något helt annat än gymnasiet och grundskolan. Jag känner mig helt plötsligt väldigt mycket äldre.

Något som jag tycker är viktigt när jag möter nya människor är att berätta för dem om min diabetes och vara öppen för frågor. Det är såklart inte någon idé att gömma min diabetes (varför skulle jag?) eftersom de som jag kommer att umgås med också kommer att få lära känna min inneboende. Jag är en person som inte har några problem med att testa mitt blodsocker på offentliga platser eller ta mitt insulin, jag har pennor. Att försöka dölja min inneboende vore omöjligt och därför tycker jag att man ska avdramatisera det hela och vara öppen med det från start. Låt dina vänner ställa frågor och berätta, för varje ny person som man informerar om diabetes så slås en fördom ned.

Om du tycker att det är jobbigt att vara öppen med din diabetes så ska du självklart ta det i den egna takt. Men tänk på att ju mer information som sprids ju mer kommer folk att lära sig om diabetes.


Jag är lite barnslig men jag tycke att det är roligare att testa blodsockret med en rosa mätare :)

1 Izzy:

skriven

GUD vilken söt mätare! helt klart roligare om den är rosa! jag tycker själv att alla diabetes prylar borde ha roliga färger. Vart har du fått tag på denna underbar skapelse??



Kommentera här: