Att jobba som sjuksköterska

Jag fick tidiagre en fråga om hur det är att jobba som sjuksköterska och här kommer mitt svar :) Att jobba som sjuksköterska är det mest spännande yrket jag kan tänka mig, varje dag får jag träffa nya människor och får nya utmaningar. Mitt val att utbilda mig till sjuksköterska har säkert påverkats av att jag själv fick diabetes när jag var 17 år men jag hade redan vid 15 års ålder bestämt mig för att bli barnmorksa så på den vägen är det och jag ångrar inte mitt val idag! 
 
Att jobba på en avdelning på ett sjukhus är lika roligt som det är krävande. Det är dåliga arbetstider och oftast väldigt stressigt. Man ska ha klart för sig att jobbet som sjuksköterska inte är det lugnaste och det krävs mycket av en som person, tålamod är väl ett nyckelord tycker jag. En vanlig arbetsdag (dagpass, 7-16) börjar med att jag får rapport från nattpersonalen, efter det väcker jag patienterna och delar ut morgonmedicin, tar prover och hjälper till med omvårdnad. Sedan är det rond och efter den gör jag det som bestäms på ronden. Sedan är det mycket planering och samordning för att ordna inför patienters hemgång, det är kontakt med kommun (hemtjänst), vårdcentraler och anhöriga. När jag inte jobbar administrativt så är jag ute med mina patienter. Ett kvällspass (14-21:30) böjar med en läsrapport följt av en kort muntlig rapport från dagpersonalen, efter det så förbereder jag läkemedel för kvällen och går runt och hjälper till med omvårnad, förbereder för hemgångar och journalför. Detta är ungefär hur mina arbetsdagar ser ut men det kan skilja sig väldigt mycket beroende på hur pass sjuka patienter jag har. Raster är inga problem på mitt jobb, jag har både frukostrast och lunchrast under ett dagpass och på kvällspassen har jag en middagsrast. Just nu jobbar jag på en akut geriatrisk avdelning där äldre vårdas för olika sjukdomar. Jag trivs bra men drömmer om att få jobba med barn i framtiden, eller med diabetes, eller dessa två kombinerat :) 
 
Så här ser jag ut på jobbet, uppsatt hår och en blå bussarong. 
 

Kommentera här: