En fot

Fick lite kommentarer på mitt inlägg om fötter så jag tänkte förklara lite mer. Det stämmer att vi som har diabetes löper en större risk för att drabbas av fotproblem.  Vid högt blodsocker så slits nerver och kärl vilket kan bidra till 1; nedsatt känsel, 2; sämre läkförmåga.  Så om du till exempel har en liten sten i skon kanske du inte känner av den på grund av nedsatt känsel, detta leder till att du får ett sår och högt blodsocker försämrar läkningen. Så det är en lång process. Det jag menade tidigare är att det finns så många fördommar om att alla med diabetes måste amputera fötter. Så är det inte alls länge! Vår behandling och sjukvården har utvecklats enormt mycket så vi har bättre förutsättningar idag än tidigare. Men vi har en större risk för att drabbas av fot/ben - sår så man ska absolut ta hand om sina fötter! 
 
Hur som helst så blev det inga klackskor inför min semester. Jag hittade inga sköna så jag struntade i klackarna och köpte snygga platta skor som jag kan ha när jag går ut. Och det känns så mycket bättre, både skönare och snyggare! 
 
 
 
 
 

Kommentera här: