High five

Idag har jag lyckats med mitt mål med blodsockret - alla värden under 10mmol/l! High five! Nu är jag på väg hem från jobbet och ska åka iväg och kolla på nya skor. Jag åker utomlands om en vecka och behöver ett par klackskor att ha när jag går ut. Hur brukar ni göra med skor? Det är ju en gammal myt/riktlinje att vi med diabetes ska vara extra rädda om våra fötter. Jag försöker att tänka på mina fötter och filar/smörjer för att hålla dem i bra skick. Men jag går inte till någon fotterapeut. Med skor försöker jag att köpa dem med en bra sula och bra dämpning.  Fast med sandaler och ballerina är det svårt att hitta riktigt bra skor. Vi får se vad det blir för nya skor idag :) 
 
 
Oj, ser nu att min mätare har fel datum inställt. Ska ändra på en gång!
1 Anonym:

skriven

Brukar också ha det som mål alla värden under 10 mmol/l men det går ju sådär..

2 Anonym:

skriven

Hej! Jag undrar om det finns något sätt att träffa andra diabetiker om man är lite för ung för de läger som finns och inte ens gillar sånt så mycket... Jag är en tjej på 14 år och har aldrig under mina 4 år som diabetiker haft kontakt med en annan diabetiker. Vill lära känna andra diabetiker då dom trots allt är dom enda som kan förstå en till 110%! Jag vill alltså få kontakt med andra diabetiker i min ålder (gör inget om dom är lite äldre...) och undrar om du har något tips för hur jag ska göra?
Du är en stor inspiration för mig och din blogg är en av mina favoriter!

Svar: Hej! Tack för dina fina ord. Det finns massa chanser för dig att träffa andra med diabetes :) Det första du ska göra är att bli medlem i Diabetesförbundet! Sen kan du höra med din lokala förening vad de erbjuder för aktiviteter. Ung Diabetes, som är en del av Diabetesförbundet har aktiviteter för dem mellan 15-30 år, både läger och lojala träffar. Du kan kolla hemsidan för att se om det finns någon lokal ungdomsgrupp där du bor. www.ungdiabetes.se. Annars finns det massa forum på till exempel Facebook där man kan prata med andra som har diabetes, Bolla diabetestankar, är en bra grupp. Hoppas att du fick svar på din fråga!
NoraGyll

3 Diabetes-Johanna:

skriven

Jag tänker att så länge man inte går i "icke fotriktiga" skor hela tiden så är det nog ingen fara! Jag har bättre skor på hösten/vintern/våren och lite sämre under sommaren - fast under sommaren byter jag skor oftare och har oftast inte samma skor varje dag och då tänker jag att det också är bättre för fötterna! Eller...?

4 Anonym:

skriven

Det är väl ingen myt att vi med diabetes ska vara extra rädda om våra fötter? Man kan ju år sår som kan bli allvarligt i längden, väldigt viktigt att då alltid hålla koll. :)

5 anon:

skriven

Berätta mer om myten om fotvård, vore intressant att höra.

6 Susanne Engberg:

skriven

Hej!

Jag har också diabetes typ-1, kul att hitta någon annan som dessutom bloggar om det! Blev lite nyfiken på din mätare... Hur funkar den? Vad är det för mätare? Har du fått den av landsting? Vad är fördelarna med den?

Svar: Min mätare är från Bayer och har usb som man kan koppla in till datorn och få sina värden där. Väldigt smidigt att kunna se och analysera. Den går även att ladda mätaren i datorn. Jag har fått sen från min diabetesmottagning.
NoraGyll

Kommentera här: