Övergång

Efter att ha tänkt och tänkt och tänkt lite till inför Spanienresan så bestämde jag mig för att gå över till pennor under resan. När jag väl hade tagit det beslutet kändes det som en lättnad så det var nog rätt beslut! Nu behöver jag inte packa med mig lika mycket diabetesgrejer och behöver inte tänka på hur jag ska göra med pumpen när jag är på stranden. Jag bytte i morse och tog bara bort pumpen och tog min vanliga Lantusdos.  Nu får vi se hur min diabetes reagerar på bytet men jag ska kolla blodsockret extra många gånger idag. 
 
Inför resan så letade jag fram mitt gamla diabeteshalsband.  Jag brukar ha på mig det när jag reser för att känna mig extra trygg. Ordet diabetes är samma på de flesta språk och samma som engelskan så halsbandet fungerar bra utomlands. På framsidan så är det den svenska symbolen för diabetes (diabetesblomman) och så står det diabetes. På baksidan står mitt namn och personnummer samt mina föräldrars telefonnummer.  
 
 
1 Anonym:

skriven

Nora, brukar du träna före eller efter frukost om du tränar på morgonen? Jag brukar oftast träna efter frukost och bs brukar då ligga lite högt runt 11-12 mmol/l efter 1 h träning.

Är lite smått orolig ifall jag tränar innan frukost över att få känning...lite klurigt detta men mår så bra över att starta dagen med träning. :)

Svar: Hej! Jag brukar oftast träna efter frukost men ibland blir det en joggingtur innan frukost men då måste jag ha vaknat på ett bra värde.
NoraGyll

2 Lena :

skriven

Hej, hoppas du får en härlig resa! Fint halsband, tänkte beställa en sån till min systers dotter, men tänkte på personnr.varför är det bra att ha det? Har du inkl 4sista?

Svar: Hej! Jag har hela mitt personnummer så att det finns nära till hands om något skulle hända mig. Då kan till exempel vårdpersonal snabbt hitta information om mig. En trygghet helt enkelt.
NoraGyll

3 Anonym:

skriven

Hej, har ett likadannt smycke som också blir lätt sådär ändrat i ytan.
Ett tips, bikarbonat och lite vatten gnugga och halsbandet är som nytt igen. :-)

Svar: Tack för tipset! Ska testa det :)
NoraGyll

4 Jenny:

skriven

Om träningsfrågan... Jag tränar mycket, nästan varje dag. Trots att det ett evigt balanserande med kost och medicin så är det värt det :) Det som fungerar allra allra bäst för mig är att träna nära inpå EFTER frukost. Då tar jag Lantus som vanligt men sänker Novorapiden, om jag tar något alls (jag är väldigt insulinkänslig).
Allt beror såklart på vad man tränar och hur bs ligger på morgonen!
Det går kanske bra med 40min yoga, men inte 90min löpning innan frukost.

Kommentera här: